Cliseul in fotografie [PHOTO CLICHÉS ]

[Traducere dupa textul lui Steven Berkowitz ]


Acum câtiva ani a avut loc conferinta Societatii pentru educatia fotografica ( Society of Photographic Education). În timpul acelei conferinte a avut loc o adunare a directorilor de galerii din New York, inclusiv faimosul Ivan Karp de la OK Harris din Soho. Cineva a pus o întrebare:
“Cum reusiti sa analizati atât de multe portofolii?”
Karp a raspuns prompt.
“Am o lista de clisee fotografice în biroul meu. Deschid fiecare portofoliu si îl compar cu prima fotografie din lista mea. Daca exista o similitudine, închid portofoliul si continui cu urmatorul.”
Atunci a început sa enumere cliseele fotografice din lista lui:

  • fara fotografii expresive cu mâini de batrâni,
  • fara fotografii cu arbori cu radacini încolacite
  • fara apusuri dramatice
  • fara bebelusi adorabili
  • fara animalute adorabile
  • fara autoportrete în oglinzi retrovizoare
  • fara fotografii cu cimitire cu sau fara nimfe dansând
  • fara fotografii cu motociclisti cu sau fara cercei în sfârcuri

Publicul a raspuns la acest discurs cu râsete si aplauze puternice.
Când am început sa predau în Bucks County am primit foarte multe fotografii cu hambare si poduri acoperite, asa ca am adaugat regula:

  • fara fotografii cu hambare si poduri acoperite.

Dupa care am început sa predau la Temple University, un campus urban. Prima noua regula pe care am adaugat-o:

  • fara fotografii ale campusului,

Si ulterior:

  • fara fotografii care pot fi recunoscute imediat ca fiind facute de studenti inclusiv instantanee ale colegilor de camera sau prietenilor de betie.
  • fara fotografii care arata ca si cum au fost facut la reuniunile de familie sau la gratar.

Si mai târziu s-au extins la carti postale cu imagini urbane:

  • Fara fotografii ale primariei (sau alta cladire monument)
  • Fara fotografii ale statuii LOVE (sau oricare alte statui)
  • Fara fotografii ale primariei prin litera O a sculpturii LOVE
  • Fara fotografii ale primariei prin litera O a sculpturii LOVE reflectata în baltoace.

Acestea sunt doar un mod de a spune:

  • fara fotografii care arata de parca ar putea aparea pe o vedere.
  • fara fotografii care par a fi instantanee (snapshots)

(Acestea depinzând doar de cunostintele despre persoanele sau locurile din acea fotografie)
Celelalte tipuri de fotografie care par a fi folosite de lumea fotografiei comerciale sunt:

  • fara fotografii cu muzicieni, fiecare fotografie de pe coperta unui album încearca sa para ca este arta.
  • fara fotografii cu dansatoare , revistele pentru dansatori sunt pline de fotografii care încearca sa para arta
  • fara fotografii cu copii pe skateboarduri sau biciclete, ca toate celelalte fotografii din revistele cu biciclisti si skatebordari.
  • fara fotografii cu animale, ele vor parea ca arata ca oricare alta fotografie din Nat geo

Acesta este doar un mod de a spune:
Fara fotografii care arata ca si cum ar putea aparea într-un documentar. Acestea sunt fotojurnalism, acesta nu este mai bun nici mai rau, este doar diferit de ceea ce încercam sa facem noi aici. (arta)

  • Fara fotografii care arata a reclame de moda. Motivatia pentru care aceste imagini sunt facute este pentru a vinde ceva, nu pentru a face cunoscut un punct de vedere. Aceste fotografii nu pot fi arta – ele sunt comert.

Motivatie si intentie.

Uneori nu este aspectul fotografiei cel care conteaza. De fapt, niciodata nu este. Ceea ce este important consta in motivatia fotografului. Ce încearca fotograful sa îti spuna? Care este esenta comunicarii? Aceasta nu trebuie sa fie o afirmatie profunda. Poate fi o simpla particica a lumii de care esti atras, si pe care vrei sa o împarti. Daca gasesti acel material interesant, înseamna ca exista similitudini între tine si fotograf. Aceasta poate fi numita rezonanta. Pentru ca aceasta sa functioneze artistul trebuie sa fie clar in ceea ce doreste sa comunice. Daca nu sunt clari asupra continutului, cum ar putea cineva întelege ceea ce încearca sa spuna? Daca motivatia din spatele materialului este indescifrabila, nu exista comunicare. Daca nu exista comunicare nu exista arta. Poate fi atât de simplu uneori, acea claritate poate fi continutul insusi!
Alta data poate fi îngropata în spatele straturilor de semnificatie personala, si doar suprafata sa fie clara, dar totusi sa poti întelege adâncimea sentimentului fara sa cunosti toate detaliile. Acesta este aspectul emotional al comunicarii. Disciplina EMOTIONALA.
Alta data poate fi vorba despre cateva idei legate de continut, poate chiar conexiunea dintr-un grup de imagini sau o serie de întâmplari. Acesta este un exemplu al aspectului conceptual din imagine. Disciplina CONCEPTUALA. Alta data modul în care o imagine este creata poate sa îi dea forta acestea. Poate fi un aspect tehnic din mestesugul fotografic. Disciplina Fizica.


Articolul original in limba engleza poate fi gasit aici .


About this entry