Intervenție artistica

[Un articol foarte bun despre Fluxus, va recomand sa îl citiți pentru a înțelege aceasta intervenție artistica]

Sau cum sa te distrezi cu sistemul artistic și sa iți pui lucrări unde nu ai voie, si nu ai voie!
In orice expoziție poți sa iți pui lucrări, mai ales dacă expoziția este de tip Dada, pop art, fluxus, lucrări pe care lumea nu le prea baga in seama trecând pe lângă ele pentru a bifa căsuța [ ]arta . Cu un pic de ingeniozitate și multa determinare, poți trece sub pardesiu chiar lucrări de dimensiuni mari, iar dublu adezivul este din ce în ce mai rezistent. Cea mai păzita galerie a României, fortăreața MNAC impanziata cu doamne vigilete, camere, detectoare de metale si un serviciu cu o lunga istorie de represiune (SPP) nu au resusit sa oprească un pustan barbos care si-a lipit o lucrare chiar in ziua vernisari expozitiei (14.12.2011). Ii vom spune acestuia S¹G și lucrarea a rămas acolo mult, pana la adânci bătrâneți, doar avea “eticheta”, eticheta conține un nume fictiv cu origini germane si numele “apa si inca cateva”. Eticheta este foarte importanta pentru ca este primul lucru la care un spectator/paznicul se uita ca sa își lămurească suspiciunile.  Catalogul expoziției nu exista în romania asa ca nici un supraveghetor nu își asuma riscul de a da o lucrare joc atâta timp cât aparent birocrația este buna.

Toate bune si frumoase, alegeti o expozitie in care lucrările nu seamana de nici o culoare si introducetiva lucrarea + eticheta si nimeni nu o sa o vadă. Exact aici apare dilema mea, lucrare lui S¹G era cam plicticoasa, un detaliu cu apa și pietricele nu foarte Dada si fara impact, ceva asemanator unei vederi din ani 2000. Mai mult arta sub forma de obiect în loc de eliberarea estetica a secolului XX pe baza căreia lucrările Fluxus au fost gândite (George Dickie). Asa ca am decis sa “parazitez” lucrarea parazit ca sa “încapsuleze” mai mult din sufletul artistic al Fluxus, in primul rand, ideea de interventie pe un obiect ready made, ceva din jocurile cromatice pe cercuri a lui Tomas Schimit, ideea de comunicare si dizolvarea autorului care apare in Mail art a lui Robert, si daca se poate un pic de spirit educativ. Toate astea se leagă de Mail art mai ales în contextul Fluxus. Asta a ridicicat o ocazie interesanta, sa fac timbre. Vroiam sa produc timbre de când am vazut lucrarea de diploma a colegei mele Mihaela Ghita, acum am contextul perfect.

Am printat o cola A4 pe autocolant pentru a nu imi lăsa ADN-ul/saliva pe lucrare, le-am taiat la dimensiunea corecta.

Deoarece cei de la scoală ne-au invitat sa ținem unul din cursuri în MNAC pentru a vorbi despre lucrările fluxus și faptul ca “spiritul fluxus nu este prezent, in ciudat, obiectului care a ramas” am decis sa arat ca spiritul fluxus poate fi reînviat. M-am prezentat cu 20 de minute mai repede cu autocolant/pix/marker în buzunar. 

Autocolantul il poți trece fără nici o problema, pixul îl treci cu un carnețel. Toate lucrurile de care ai nevoie pot fi trecute fără nici o problema, ma întreb de ce ma controlează la intrare, sau la aeroport. Supraveghetorii nu sunt foarte interesati mai ales dimineta, cand doar tu esti singurul vizitator, totusi camerele de supraveghere necesita putina atentie. O lucrare poate fi lipita chiar si in momentul vernisajului daca sunt destul de multi oameni, doua persoane pot lipi fara sa fie observati o lucrare de maxim A3, iar daca sunteti 4-5 chiar A2. Va ingramaditi ca si cum vorbiti, va apropiati de perete si totul e gata. Chiar și dacă sunteți prinși nu riscați foarte mult.

Cand “modificati” o lucrare parazitata puteti avea probleme in primul rand pentru ca din cate stiu cei care pazesc/privesc expozitia ACEA LUCRARE ESTE PARTE A EXPOZITIEI daca sunteti vazut, o sa fiti tratat ca un golan vandal care si-a batut joc de frumoasa si gingasa lucrare de arta. Asa ca aveti grija, mare grija.

1.In primul rand mergeti dimineta cand nimeni nu vrea sa fie la munca. Supraveghetorii nu o sa fie atenti si in mare o sa isi povesteasca intamplarile de peste zi, se pregatesc pentru 8 ore pe plictiseala. In plus nu o sa fie alte persoane care sa se uite la voi si sa ii alerteze pe supraveghetori. La sfarsit de program o sa se uite, sa va urmareasca, sa vada cand dracu plecati.

2.Inbracativa frumos si stereotipic, fara lucruri care sa atraga atentia.

3.Mergeti pregatiti, autocolantul trebuie sa aiba un colt dezlipit pentru a putea trage repede si ori ce vreți sa faceti sa fie planificat.

4.Daca o sa fiti prinsi nu incercati sa fiti eroi, nu fugiti nu faceti spectacol. Zambiti frumos, vorbiti frumos si recunosteti, incercati sa explicati ca lucrarea nu este parte a expozitiei si daca e (nu vandalizati expozitii va rog) pregatitiva sa explicati astea unui purtator de cascheta.


-II-

Acum sa ne întoarcem la lucrarea de fata. Am intervenit fără ca sa observe nimeni pe lucrare si in momentul in care grupa mea a trecut prin fata lucrarii: surpriza, supriza. Mi-am spus mandru povestea si am explicat toate cele, la care o colega ma intreaba daca poate sa intervina si ea. Ii vom spune S³D. De ce nu, nu e de parca cineva mi-a conferit drept de proprietate sau mai bine spus exact asta e ideea. Asa ca S³D imprumuta un pix si scrie un citat pe mirifica lucrare. Nimeni nu o vede si trecand de ea inaintam cu lucrarile celor care chiar faceau parte din fluxus. O rog pe singura domnisoara cu aparat foto sa imi faca si mie o fotografie ca sa pot arata si altora nivelul meu de dementa. Domnisoara de 150, imbracata ca o floricica este vazuta de supraveghetoare, care apare de nicaieri si incepe sa spuna ca cea ce face ea este gresit, “nu ai voie sa fotografiezi lucrarie. Poti face fotografii generale dar nu fotografii ale lucrarilor. Moment in care ma abtineam cu greu impreuna S³D sa nu pufnim in ras.  Ii tine un pic de morala domnisoarei si o lasa in pace, cred ca a avut-o din pura intamplare. Parcurgem inca jumatate de sala iar doamna supraveghetoare se intoarce cerandu-i domnisoarei sa ii arate fotografiile si ne spune ca cineva a vandalizat lucrarea, faimoasa lucrare si ca e de rau iar noi ar trebui sa marturisim. Moment in care i-a fost explicat doamnei ca lucrarea nu face parte din expozitie: “dar cum sa nu faca parte din expozitie, are numele pus si toate alea”. Doamna nu era foarte convinsa si ne-a luat pixurile la control. Recunosc ca singurul motiv pentru care s-a terminat atat de frumos si fara “scandal” a fost pentru ca cei cu care am fost acolo erau “cunoscuti” si le-a placut ideea interventiei noastre artistice.

Cu aceasta ocazie trebuie sa multumesc I¤C si I¤K pentru ca nu ne-au lăsat sa facem cunoștință cu cei de la SPP care si-au stins televizorul ca sa vadă despre ce este vorba, si nu vreau sa aflu care este reactia lor pentru ca le-am întrerupt telenovela.


Pe o nota mai serioasa imi cer scuze dacă cineva a avut de suferit din cauza activitatii mele, din cate stiu nimeni nu a avut de suferit si nici un animal nu a fost ranit in cadrul acestor activitati artistice.

About this entry