fotomanipluare/fotonemanipulare

Discursul despre needitarea fotografiei este un ecou al curentului artistic numit Straight photography (fotografia dreapta) sau pure photography. Curentul apare la sfârsitul secolului 19 ca reactie ¹ la pictorialism care încerca prin tehnici de manipulare sa copieze estetica picturii în fotografie. Curentul Straight photography promovat de Alfred Stieglitz devine puternic odata cu introducerea aparatului BOX de catre Kodak care putea fi folosit de către persoane fara pregatire (amatori) nefiind nevoie de aptitudini de developare sau foto manipulare. Printurile si developarea erau făcute de laboratoarele Kodak. Pentru ca fotografia începe sa prinda retorica obiectivitatii în rândul publicului “If it wasn’t photography it didn’t happen” lumea adera la acest curent care nu avea idei foarte clare despre sine. In prezent vorbim în alt ton despre acest tip de fotografie, spunem ca este veridica: “asa cum a ieșit din aparat” si avem un discurs despre obiectivitate , adevar si puritate care sunt alterate prin editare; ironia face ca acest discurs sa apară exact contrar ideii de straight photography pentru ca editarea imaginilor devine facila pentru mase. Discursiv Alfred Stiegliz vorbeste despre fotografie ca despre un domeniu separat picturii, iar daca fotografia este manipulata aceasta detasare nu se va produce niciodată. Totul se rezuma la dorinta existentei unei notiuni care sa fie asemanatoare perceptiei noastre pentru a o numi veridic, adevar sau chiar real. Din păcate fotografia poate fi numita o copie a realitatii daca ignoram ceea ce este fotografia si adaugam “asta vad eu, aceasta este realitatea”. Intențiile celor care cred ca fotografia este veridica, obiectiva, reala sunt bune. Nu cred ca trebuie sa punem asta la îndoiala doar ca intre intentii bune și actiuni bune este o diferenta mare.

Ironia face ca Ansel Adams cel mai renumit membru F64 ² sa foloseasca principiile Straight photography pentru a credita lucrarile despre rezervatiile americane in ciuda faptului ca îsi edita fotografiile mai mult decât oricare alt fotograf pana la el; a patentat ideea ca dupa un negativ poti obtine un nr infinit de pozitive diferite. A facut sistemul zone pentru a modifica expunerea diferitelor elemente din lucrari si a scris unele dintre cele mai vaste carti despre editare foto. Trebuie sa întelegeti ca teoria era nu sa nu fie editate ci sa para reale si sa fie în grupul lor; ei au facut teoria, ei o modifica.

Problema “imaginii needitate” este ca aparatele foto editeaza toate imaginile. Nu exista aparat foto care sa nu editeze imaginile digital sau analog.

Toate imaginile foto sunt cu capul in jos si de la stânga la dreapta. Ce facem, punem toate imaginile cu capul in jos si de la stânga la dreapta in numele obiectivitatii? pentru ca proiectia unei lentile se face in oglinda fata de obiectul proiectat. Chiar daca pe monitorul aparatului foto imaginea apare cu capul in sus; aceea este prima corectie pe care aparatul foto o face.

Dar alte corectii pe care aparatul le face? De exemplu saturatia, sau filtrele care simuleaza obiectivele pinhole intra la editare? Daca aceastea nu intra la editare simularea de alb negru pe filtre colorate (cum are canon de exemplu) nu intra tot la editarea imaginii?

In cazul filmului totul se schimba: fiecare film arata altfel, fiecare film este un preset din lightroom. Unele sunt chiar extreme: de exemplu filmele redscale, lomo dia. Crossprocesarile sunt tot fotografie editata? Dar filmele infrarosu? Cum ramâne cu ideea ca un negativ poate produce o infinitate de printuri diferite?

Acum o sa ma întorc la “Pure photography”; acea miscare nu a fost facuta pentru a delimita fotografia de pictura, ei au delimitat lucrarile lor de lucrarile celorlalti, iar pentru a justifica acest lucru le-au facut putin mai clare si au spus 3 cuvinte pentru creduli. Exact ce vrea fiecare care spune ca fotografia nu trebuie editata; ei încearca sa îsi delimiteze lucrarile lor, spunând ca realitatea sta in ceea ce au facut ei sau ca ceea ce au facut ei este atât de obiectiv încât tradeaza adevarul însusi.

De ce editeaza lumea fotografiile.

Fotografiile sunt editate pentru a parea spectaculoase; in general nu avem mai mic de spus, dar vrem ca ceilalti sa ne aprecieze lucrurile, asa ca suplimentam cu ceva pentru a nu fi banale. Acelasi lucru se poate observa in conversatie; de cate ori v-ati oprit sa vorbiti despre: schizofrenia luminii intre particula si unda, cele doua notiuni mutual exclusive si fara de care nu poate sa existe proiectia unei imagini si implicit fotografia? Putem da un exemplu pentru fiecare domeniu care ne place. Toti vorbim despre nimicuri in cea mai mare parte, daca nu am face asta am lua-o razna in câteva zile. Cu toate astea vrem ca lumea din jurul nostru sa ne aprecieze 24/24 pentru lucrurile pe care le facem cu relativa usurinta, asa ca folosim cuvinte mari care sa dea impresia de calitate. Acelasi lucru se întâmpla in cazul editarii imaginii, ele par de calitate. Acest lucru se traduce in industria artei de cele mai multe ori ca simpla spectaculozitate.

Un lucru foarte interesant este ca majoritatea persoanelor care nu înteleg tehnica fotografica compenseaza prin editare, iar cei care nu stiu sa editeze compenseaza prin tehnica fotografica. Este ciudat sa vad un astfel de echilibru într-o privinta atât de irelevanta.

– Pana la urma este mai întelept sa nu avem prejudecati cu privire la editarea sau needitarea unei fotografii. In mod ideal masura in care editam o fotografie, excluzând-o pe cea facuta de însusi aparatul, ar trebui sa fie dependenta de mesajul, conceptul pe care dorim sa îl transmitem.

Fotografia needitata este o iluzie, este iluzia realitatii.


Am ramas cu 0% cititori care au deschis aceasta pagina si au citit opinia pe care o aveau la început. Daca mai vreti sa auziti opinii de acest fel exista un formular de subscribe pentru a primi pe mail articolele, sau puteti sa ma urmariti pe twitter unde postez tot felul de linkuri despre chestii care nu au loc sau legatura cu nici un tutorial. Nu uitati sa dati like daca este cazul.

Advertisements

About this entry