Developare color E6 si crossprocesare

O sa incep prin a-i multumii lui Mihai Chitu pentru ca mi-a aratat procesul si a avut rabdare ca sa mi-l explice si sa experimentam inpreuna niste crossprocesare.

Nu o sa ma refer in acest tutorial la procesul c41, chiar daca fiind vorba de developare manuala, principiile se aseamana mult cu E6 (diapozitiv), dar doar substantele din kit difera la procesul cu 3 bai, mai exact a doua baie daca nu ma insel (Color Developar). Iar c41 vine si in varianta de 2 bai iar E6 are o variatie de 6 bai. Daca reusiti sa developati dia si aveti un manual al kitului c41, nu o sa fie nicio problema ca sa developati c41.

Pentru cei care nu stiu, diapozitivul este un film color reversibil, adica este un film color care apare drept pozitiv. Acesta este folosit pentru proiectii (35mm) sau direct ca substitut pentru print cand este vorba despre dimensiuni mari (6x9/4×5).

Developarea color este putin mai pretentioasa decat developarea alb negru , diferenta fiind numarul de bai 3 sau 6 si importanta mentinerea temperaturii constante. Kitul care cred ca este cel mai bun este Tetenal E6 (3 bai), dar pe langa acest kit o sa aveti nevoie de un incalzitor de agvariu si de un lighian, 3 palnii ,3 sticle foarte distincte intre ele si care pot fi inchise pe langa tank, termomentrul, apa curenta, etc. (tot ce este precizat la developare alb negru). Cu ocazia asta, va recomand sa nu va apucati de acest proces daca nu sunteti experimentati in developarea alb negru (nu o sa dau indicatii puerile cum am facut in tutorialul de develoapre alb negru pe care sper ca l-ati citit.)

  • Prima data faceti-va dilutia si amestecurile dupa specificatia kitului folosit.
  • Puneti solutiile preparate in recipientele bine spalate si inchideti, incercand sa nu lasati aer in interiorul sticlelor. Solutiile nu o sa reziste foarte mult (scrie in prospect) si de acea lumea proceseaza loturi de 6-12 filme. Este foarte important ca sticlele sa fie usor de recunoscut din punct de vedere tactil pentru ca procesul se desfasoara in intuneric total (exact ca procesul de developare alb negru). Va recomand sa nu tineti sticlele desfacute simultan una langa cealalta. Exista o “atentionare” in manual care spune ca substantele se pot contamina in acest fel, iar rezultatul unei contaminari usoare este o tenta verzulie pe film.
  • Spalati foarte bine tankul si aduceti-l la temperatura specificata de producator (38°C pentru tetenal), lasandu-l sa stea in lighianul conectat la incalzitorul de acvariu. Aveti grija sa nu se faca niciun schimb de lichide intre apa care mentine temperatura substantelor si substantele din tank.
  • Baia 1 | First developer, imaginea ia nastere in aceiasi maniera cu developarea BW.
  • Baia 2 | Color developer, culorile imaginii sunt revelate si filmul este reversat (pozitivarea).
  • Baia 3| Bleach/Fix, argintul metalic aparut in urma developarii este rehalogenat(bleached) si apoi dizolvat de catre fixator.

Procesul cu 6 bai contine asa First developer, Color developer, Reversal bath, Pre-bleach, Bleach si Fix si din cate am citit sunt procese de unica folosinta. Primul proces (despre care doar am auzit) folosea reversie optica nu chimica, filmul era developat, solarizat puternic dupa care era trecut prin bleach, redevelopat si fixat.

  • Dupa fiecare din cele 3 bai este foarte important sa spalati foarte bine tankul cu film cu tot, foarte bine pentru a preveni contaminari. Este preferabil ca spalarile sa fie facute cu apa la 38°C si daca se poate cu apa distilata.
  • Dupa fiecare film substantele se oxideaza semnificativ, asa ca este nevoie sa cresteti timpul de developare. Fiecare producator are reteta lui, tetenalul creste cu 20 de secunde pentru fiecare repetare a procesului.
  • Dupa cele 3 bai exista in kit o solutie de pastrare care se face la 20°C si este menita sa pastreze pe o durata mai lunga filmul.
  • Dupa develoapre filmul este laptos, asemanator filmelor alb negru prost fixate, dar dupa uscare filmul devine transparent.
  • Dupa ce ati terminat de developat si substantele sunt inca bune, puneti in sticla gaz de bricheta sau tetenal protectiv spray. Ambele sunt gaze care nu reactioneaza cu substantele in cauza si impedica oxidarea din cauza ca sunt mai grele decat aerul.

Problema developarii diapozitivelor este pretul foarte mare pentru procesare (20lei/rola), acesta fiind de doua ori pretul de achizitie al diapozitivului. De aceea, multa lume crossproceseaza diapozitivele, adica le developeaza C41 pentru a scadea pretul procesarii la (5lei), doar ca obtii un negativ fara strat rosu care nu poate fi marit pe hartie manuala color. Peste acest lucru apare si problema timpului in care iti este developat diapozitivul. Trebuie sa il timiti in Bucuresti (in general la Maican) unde sta cate 2-4 saptamani ca sa se adune destule filme pentru procesare , dupa care inca o saptamana ca sa ajunga la tine daca nu esti din Bucuresti.  Developarea manuala rezolva partial problema, dar 6 filme se strang greu, deci cele 2-4 saptamani care erau problema pot sa se tranforme in 6 luni nu foarte greu, iar pretul de develoapre incepe la 13 lei doar pentru substante si aceasta doar daca developezi in decurs de 2 saptamani cele 6 filme. Daca nu faci asta, pretul creste exponential pentru ca substantele expira foarte repede dupa amestec. Iar daca cumperi prafuri, cantitatile la care acestea vin sunt atat de mari, incat trebuie sa developezi mult mai multe filme pentru a-ti recupera investitia. Ca tot suntem la capitolul investitie, trebuie sa iti cumperi tot chitul odata, adica 160 de lei si nu cate 20 de lei/rola si toate astea trecand peste incalzitorul de bazin si timpii lungi de developare pe care o sa ii petreceti in baie fiind destul de aproape de niste intoxicatii foarte nasoale.

Luand toate acestea in considerare, procesul nu este foarte atractiv, diapozitivele au farmecul lor unic, dar si polaroidele au farmecul lor si mai mare, iar calculand la mm² sunt si ceva mai ieftine. Cinematografia nu se poate dispensa de acest proces inca, dar acolo este vorba de o variatie a diapozitivelor care, sincer sa fiu, este destul de departe de procesul E6/E5. Daca vorbim din punct de vedere comercial, diapozitivele sunt moarte de foarte mult timp, dar din punct de vedere al satisfactiei, nu cred ca sunt multe procese care pot fi comparate. Filmul negativ este destul de nesatisfacator, e mic si foarte neclar, iar diapozivul este asemanator unei ferestre vii inadecvate si inadecvabile sirului de 1 si 0, care mai nou il numim fotografie.

Procesul color infrarosu este creat pentru E6. Chiar daca de ceva ani acesta nu mai este produs de Kodak filme se mai gasesc la tot felul de indivizi care au impartit rolele de 70mm in segmente pentru 120 respectiv 220.

Atentie |Daca nu respectati temperaturile, filmul o sa primeasca colori care pot fi monstruos de urate, sau nu, dar pentru primele filme incercati sa respectati manualul. Filmul care l-am pus drept exemplu este un azo a carui temperatura a variat cu 0.2-0.3 grade, asa ca puteti observa un cast foarte usor spre albastru. Dar daca folositi un incalzitor de acvariu, nu o sa aveti nici o problema.

|Nu uitati ca lucrati cu substante foarte toxice, asa ca incercati sa folositi manusi si daca se poate incercati sa nu inspirati substantele. Este foarte important sa efectuati procesul intr-un mediu bine ventilat.


Cross procesul C41-E6


Procesul este identic, insa filmul developat este C41 si nu E6.

Acesta este procesul care pare fara niciun sens. E scump, greoi si necesita multa munca, dar si rezultatele sunt pe masura nebuniei procesului. Este greu sa spui daca efortul este justificabil, dar daca o imagine buna este ilustrarea unei supradoza de LSD, atunci clar acesta este procesul pentru tine. Este imprevizibil , moody si singura garantie este ca imaginile tale nu o sa fie figurative, repetative sau asemanatoare. Nu o sa arate ca nici un fel de alta imagine inainte sau dupa ea. Sunt negativ-Pozitiv-Alb negru-color in acelasi timp pana si seria “suntem negativul” pare a fi un exercitiu cuminte fata de aceasta abominare a definitiei fotografiei. Din pacate, scanarile nu sunt atat de spectaculoase precum pelicula in sine care prezinta transparente de culori, suprapuse zone care dintr-un anumit unghi reflecta culori sau zone de pozitiv-negativ sau chiar isi pierd saturatia complet.

“A film image is created based on imperfections. A perfect crystal network is unable to retain the latent image that will eventually emerge in the final picture.

There are no perfect colors. Each color is a wavelength and each wavelength is part of the whole spectrum. When choosing one, you will chose based on the whole not on the […]

Vladimir C -Rupture | textul este foarte bine scris ca de altfel toate textele scrise de el in acel blog

Problema apare la scanare, exceptand ca imaginea isi pierde 50% din farmecul peliculei din cauza lipsei de tectilitate, materialitate si profunzime a reflexiei. Filmul are o tenta rosiatica din cauza ca este film creat pentru print si nu pentru proiectie. Este partial pozitiv si partial negativ, asa ca trebuie scanat ca si negativ si sa il intoarceti manual in Photoshop (CTRL + I) sau sa il lasati asa in functie de ce parte din acea imagine doriti sa o evidentiati.

Orice imagine care nu poate fi incadrata de buna-rea sau in alte tipare stereotipice este, cred eu, o imagine care poate transmite ceva mai mult decat simpla repetare a unui simbol lipsit de caracteristici proprii.

Advertisements

About this entry