Soleografie

Solarografia este fotografia ce documenteaza evolutia traiectorii soarelui intr-un interval foarte lung de timp.

Este un proces atat de obscur si de ciudat, incat reprezinta obscur chiar si in lumea proceselor alternative care deja sunt considerate ciudate de catre marea masa a fotografilor si probabil de acea este procesul meu favorit
Procesul in sine nu necesita nimic mai mult decat un Pinhole fara scurgeri de lumina, hartie foto preferabil alb negru moale, banda dublu adeziva, banda adeziva neagra si incredibil de multa rabdare.

  1. Introduceti hartia in Pinhole preferabil la intuneric sau in lumina slaba/ rosie avand grija sa lipiti foarte bine hartia de cutie, atat de bine incat sa nu se dezlipeasca in 3 luni. Inchideti etans Pinhole-ul cu multa banda adeziva neagra. Nu uitati ca cel mai mic light like o sa va distruga imaginea.(¹↓)
  2. Asezati Pinhoe-lul intr-un loc unde nu o sa fie miscat in niciun fel pe toata perioada expunerii si este recomandabil ca Pinhoe-lul sa fie greu de la bun inceput pentru a nu fi miscat de vant, iar o placuta de plumb sau un mic bolovan pot fi instrumente utile pentru a asigura aparatul.
  3. Dupa s-a terminat expunerea (intervalul de cateva luni) imaginea trebuie sa apara sub forma de negativ fara sa folositi revelator. Aici devine interesant, pentru ca toate materialele fotosensibile sunt sensibile la lumina fara actiunea unui revelator, doar ca nivelul de sensibilitate este mult mai mic. De aceea, se si poate expune timp de 3 luni, 1 an sau 3 ani fara ca imaginea sa fie complet arsa, pentru ca nu se mai foloseste “accelerarea” provenita de la revelator. Imaginea poate fi scoasa din aparat la lumina slaba (interior) si pozitivata prin process contact sau scanata, dar nu repetati de foarte multe ori procesul de pozitivare contact/scanare pentru ca negativul nu este fixat si are tendinta sa continue sa se innegreasca daca este expus la lumina.
  4. Fixarea. Imaginea poate fi fixata cu un revelator foarte diluat, dar pentru a fixa permanent negativul este nevoie de o cantitate atat de mare de fixator, incat imaginea dispare, fixatorul “mancand” din negru destul de mult. Asa ca eu am decis sa nu fixez imaginea sub nicio forma, experienta mea cu Lumena Print mi-a demonstrandu-mi ca pot sa vizionez printurile si sa le scanez fara mari probleme atat timp cat o fac intr-un loc cu lumina slaba (f/1.4|1/125s|Iso 100)

In fotografie exista doua sabloane de gandire stereotipica: momentul/secunda decisiva si eternitatea/amintirea nedamnata. Dar acest tip de proces evident fotografic combate in mod flagrant ambele idei, fotografia nefiind captarea momentului decisiv sub nicio forma, iar 3 ani este o perioada prea lunga pentru a putea fi asociata unui instantaneu. Insa ideea eternitatii este si mai putin viabila, imaginile ilustrand caracterul dinamic al structurilor monumentale. Cred ca aceasta discutie are nevoie de vastul ei articol care sa cuprinda si ignoranta mentalului colectiv vizavi de real.

1. Cam ori ce Pinhole este bun. Eu am folosit unul care avea timp de expunere in plin soare (1/125s | f/11 | Iso 100) aproximativ 1 minut, dar pentru ca ori ce Pinhole rezonabil este bun, recomand sa folositi hartie moale pentru a avea o latenta mai mare pentru pozitivare. Si nu uitati sa aveti un Pinhole impermeabil , pentru ca sansele sa fie udat in cele minim 3 luni sunt foarte ridicate.


http://www.solargraphy.com/

http://www.alternativephotography.com/wp/processes/pinholes/solargraphy-catching-the-suns-path-pinhole-camera

http://www.wesely.org/wesely/index.php#

http://www.galeriaff.infocentrum.com/2005/decyk/decyk_a.htm

Advertisements

About this entry