Negative de sticla

In ultimi 3-4 ani au apărut o sumedenie de proiecte menite se resusciteze fotografia de film din Romania: Lomo.ro, Romania 35 mm, etc. Aceste proiecte sunt orientate către cei care folosesc  aparat cu film casetat, in special standardul îngust de 35 mm implementat de Leica in 1930, respectiv lat 120 introdus de Kodak in 1901.

Contrar cunoștinței populare, negativul de sticla nu este prima forma de înregistrare fotografica. Înaintea negativului de sticla au existat  doua procese majore, cum ar fi Daguerrotipul in 1838 care este un proces direct pozitiv pe placi de metal. Exista o discuție pe baza nerecunoașterii Daguerrotipului ca fotografie pentru ca după acesta nu se pot face tiraje, fiecare fotografie fiind unica. In același an Caleotipul apare, acesta fiind cel mai apropiat descendent al negativului argentic modern, folosind negativ si pozitiv. Dar negativul este pe hârtie, iar hârtia nu este transparenta. Aceasta opacitate care scade dramatic calitatea pozitivului au făcut ca procesul sa fie foarte putin utilizat, chiar daca este mult mai practic decât Daguerrotipul sau colodiul umed (negativul pe sticla).

Procesul cu colodiu umed a apărut ca o aliniere a fotografiei la revoluția industriala astfel terminând hegemonia artizanilor asupra reprezentării. Stanța negativa după care se pot obține un număr (aproape) infinit de reproduceri transforma negativul intr-o unealta,iar aceasta transformare exclude fotografia din circuitul mediilor artistice. Totul a durat pana la eliberarea artei de mediu si implementare a conceptului (mesajului) ca forma de relevanta.

Plăcile de colodiu umed sunt unul dintre cele mai complicate si pretențioase medii fotografice. In primul rând, sensibilitatea lor scade dramatic odată cu uscarea colodiului, lucru foarte delicat luând in considerare ca acest colodil se usuca in circa 20 min la 21*C, ca sa fiu si mai clar sensibilitatea variază de la 5 la 0.025  ISO, iar negativul nu mai poate fi developat odată ce s-a uscat. Deci in cele 20 de minute trebuie sa va deplasați de la locul unde ați sensibilizat placa sa o expuneți si sa o si developați. Fotografii aveau tot felul de siretlicuri pentru a depasi aceste probleme. In primul rand, existau corturi intunecate care se carau pe teren pentru a sensibiliza si developa pe loc placile, plus multi serpasi care carau sticla, echipament substante, cort, etc.

De multe ori negativele sunt prezentate ca fiind pozitive, iar daca intoarcem pe spate negativul si punem in spatele acestuia o hartie neagra, argintul cristalizat de pe negativ (negru) va reflecta mai puternic lumina decat hartia neagra din spate, astfel obtinanduse o imagine intunecata, dar pozitiva. In general, toate negativele alb negru pot fi vizionate astfel, doar ca imaginea este foarte inchisa, iar in cazul negativelor moderne si foarte mica (90×120 pentru cele de sticla si 35×25 pentru negativul de 35mm)

  

 Negative pe sticla din Romania  

Foarte putina lume deține negative pe sticla in Romania si chiar mai putina lume deține negative pe sticla din Romania. In general explicatia data este fragilitatea sticlei care au facut ca negativele sa fie deteriorate si aruncate. Dar aceasta explicatie nu poate sta in picioare. Am geamuri in pivnita din 1880 si sunt atat de vechi, incat este vizibil faptul ca sticla nu este solida, iar in partea de jos sunt mult mai groase decat in partea de sus. O valoare, cum erau considerate negativele, nu credeti ca ar fi fost ingrijita si ar fi rezistat mai mult decat geamurile unui beci?  

Chiar daca tara era mai putin civilizata si mai saraca exista un gol de imagini. Am auzit de multe ori varianta ca majoritatea fotografiilor au fost confiscate odata cu bunurile burghezilor si distruse pentru a damna memoria. Si cum noi am ajuns la aparate foto in `65-`70 odata cu introducerea smenaului 8 si a Zenitului ET, avem un lapsus vizual pana in acest punct. Explicatia pare plauzibila luand in considerare doctrina comunista si severitatea cu care aceasta a fost aplicata in acea perioada.  

Inca exista fotografi care prefera sa foloseasca aceste negative pentru ca ele creaza o notiune de atemporaneitate  si in plus valoarea in sistemul monetar este data de indisponibilitatea unei resure, nu de utilitatea ei (a se vedea diamantul).  

  

   

   

Nota de subsol si imagini indirect legate de post  

Majoritatea imaginilor de pe negative sunt dramatic influentate de modul in care acestea sunt pozitivate. Eu am preferat sa folosesc hartie cu brom AZO expirata in anii 70, pentru ca are cel mai apropiat nivel de contrast cu cel al unui negativ. Dar in sine hartia moale seamana mult mai bine cu imaginea de pe sticla mata si pentru mine este vorba doar de distractia de a folosi un field camera, experienta este importanta, rezultatul este secundar.  

    

ultima ♥ editie

 

Advertisements

About this entry