Mira

Mira este acel instrument gradat care prezinta gradatii de la alb la negru. In general, fotografii cred ca o fotografie corect expusa trebuie sa aiba 7 tonuri intre negru 90% si alb 10%. Totul ce este peste sau sub se considera a fi material fotosensibil irosit, neobtinand detaliile necesare.

Materialul subexpus este cel cu +90%, adica este negru si in general se datoreaza lipsei de lumina in timpul expunerii (rosu in cazul ilustratiei mele).

Materialul supraexpus este cel care are sub 10%, adica albul materialului este vizibil si in general se datoreaza expunerii prea lungi la lumina (galben in cazul ilustratiei mele). In cazul pozitivului/negativul este exact invers.

Totul este bine in cazul in care fotografiezi floricele si gagicute, dar in cazul in care fotografiezi copii care pescuiesc cu mana intr-un canal plin de placi de beton si gunoaie, parca ai nevoie de pun mai mult contrast. Acel negru si acel alb dau o admosfera  pe care nu o poate recreia nici un fel de explicatie.

Tin minte ca unul din profesorii mei de la Universitatea de Arte nici nu se uita peste imagini daca nu aveau 7 tonuri de gri, daca nu avea albul exact la 7% (peste se numeste imbaxire) si negrul sa nu fie chiar opac. Omul a insistat atat de mult pe acest aspect si nu pe atmosfera creata, incat am ajuns sa nu mai folosesc o Mira.

Cea mai intalnita Mira este cea facuta prin expunerea repetata pe mai multe portiuni a unui material fotosensibil pentru a determina timpul corect de expunere in laborator.

Mira standard pentru comparatie cu Mira de expunere.

Ii multumesc pentru mira lui Cezar P

Advertisements

About this entry