Panoramic

In mirificele mele cuvinte: Mai lat decat inalt.

”Panoramic” este o referire la raportul oricarui format, diferit de 4:3 care este considerat raportul standard dintre lungime si inaltime. (35×24/645/6×8/4×5″) Problema cu formatul panoramic este nestandardizarea acestuia in cadrul fotografiei. In cazul cinematografiei/televiziunii, din cauza ca suportul nu poate fi taiat, (nu multa lume considera ca trebuie sa isi imperecheze drujba cu Plasma) standardul pentru panoramic este 16×9. Cele mai uzuale formate panoramice in cadrul fotografiei sunt 48×24, adica 2:1 pentru filmul ingust si 17×6 pentru formatul lat.

6×17

Adoptarea formatului panoramic pe film lat tine de impracticabilitatea filmului plan (4×5″). Field Camera sunt aparate foto pentru studio usor modificate pentru a rezista la o adiere usoara a vantului si la transport. Aceste modificari le fac monumental de grele si cum fotografii nu sunt cunoscuti pentru fizicul lor herculian, rezulta  problema mare din pricina abolirii sclaviei. La toate acestea se adauga faptul ca un suport plan film are doar doua pozitii si are o greutate destul de mare si astfel incepe sa devina evident de ce fotografii au apreciat “rangefanderele obeze”. Aparatele 617 folosesc aceleasi lentile ca si 4×5 din cauza ca au nevoie de aceeiasi marime a cercului de proiectie, doar ca au avantajul catorva grade in plus.

48×24

Aparitia acestui format este strans legata de aparatele foto care isi basculeaza obiectivul in timpul expunerii pentru a obtine un unghi mai mare de la o lentila folosind doar mijlocul acesteia. De exemplu, primul Zenit Horizont folosea o lentila de 50mm (46*) pentru a obtine 120*. Aparatele au evoluat in timp si ultimele modele Horizont utilizeaza lentile de 28mm (76*) si obtin aproximativ 180* (fisheye fara nici un fel de distorsie). Incercand sa capitalizeze succesul acestui format, Fuji a lansat modelul xPan (a fost branduit Hasselblad xPan): un rangefinder clasic care foloseste 50% mai mult din film, dar la sfarsitul zilei este la fel de entuziasmant ca si un Leica, adica aproape deloc, Fuji neintelegand ca prin copierea formei, fondul nu vine de la sine.

35mm panoramic

Exista o serie de compacte care utilizeaza o masca care taie partea de sus si partea de jos a filmului ingust pentru a obtine “panoramic”. Totul a inceput de la rusi, care din motive economice cautau sa introduca film cat mai ieftin in aparate, asa ca au adaptat pelicula cinematografica de 16mm in aparate Smena, lucru perfect logic. Dar in zilele noastre se pot gasi chinezarii care folosesc film de 35mm neexpunand decat mijlocul acestora, lucru care imi pare imbecil pentru ca  de ce sa pierzi 50% din fiecare cadru cand filmul este scump…?

Scanare progresiva circulara

Sunt cele mai ciudate aparate si singurele care pot obtine 360* dintr-o singura expunere (1500 de expuneri mai exact). Tot capul se invarte in timp ce filmul este avansat. Sincer nu am folosit un aparat de acest gen niciodata, asa ca nu va pot spune mare lucru despre el. Pentru mai multe detalii, intrati cautati seitz roundshot.

Si sa nu uitam alipirea digitala, acel proces mirobolant si incredibil de consumator de timp.

Advertisements

About this entry