Multiexpunerea (dubla expunere)

Sunt foarte multe moduri in care poti multiexpune. O sa enumar doar cateva dintre ele.

1. Multiexpunere prin neavansarea filmului

O parte din aparatele foto analogice permit armarea obiectivului independent de avansarea filmului, suprapunerea cliseului este “precisa” si se poate multiexpune doar cliseul anterior fotografiat. Procedeul este simplu: expui o imagine si in loc sa avansezi filmul, armezi doar obiectivul. Sau la unele aparate, cum este Seagull, poti sa blochezi avansarea filmului (buton de dedesuptul manetei de avansare).

2.Endless (avansare partiala)

Aceste imagini sunt caracteristice aparatelor sovietice compacte de tipul Smena si Holga pentru ca ele folosesc obturaror central si avansarea filmului este precara. Acest tip de expunere a inceput ca o revolta la limitarile cadrului (incadrarea stricta intr-un standard), unii fotografi doreau sa spuna o poveste putin mai lunga si mai pertinenta, care continea mai mult de o imagine, obtii tot o singura imagine dar mult mai puternica pentru ca scenele se leaga.

3.Suprapunerea de clisee

Aceasta este cea mai “rationala tehnica” pentru ca impune suprapunerea in laborator a 2 clisee in aparatul de marit si marirea acestora pe 1 hartie foto. Diferenta fata de restul este ca procesul poate fii controlat si repetat pana cand produsul obtinut este cel dorit.

3.1 Suprapunere de (clisee) diapozitive

In pricipiu este acelasi procedeu deci rezultatele sunt asemanatoare, dar nu identice.

4. Relode (reincarcarea) sau film swap

Avantajele sunt imense la aceasta ultima forma, poti expune cu prietenii (o forma de mail art) transformand munca ta in actiunea hazardului colectiv. Nu ai nevoie de un aparat foto special poti sa rulezi de 2 ori filmul intr-un aparat foto de unica folosinta sau intr-un Nikon F3 si dupa intr-un Canon RS sau daca sunteti creativi chiar intr-un Seagull dupa.

Exista insa un dezavantaj, cadrele nu o sa se potriveasca unul peste celalalt asa ca cele mai bune rezultate sunt obtinute fotografiind un subiect cu contrast slab si unul cu contrast foarte puternic. (ca si exemplul) daca alegeti 2 imagini cu contrast slab o sa obtineti o imagine endless mai mult decat niste cadre puternice.

5.contact pozitiv-negativ

 

Principiul este asemanator fotocontactului dar se obtine si negativ si pozitiv pe acelasi cliseu (Citeste mai multe) 

Sfaturi (Tips)

Cea de a 2-a expunere o sa intalneasca o sensibilitate mai slaba in portiunile expuse puternic si o sensibilitate puternica in zonele neexpuse. Deci daca ai o zona de cer (geam) sansele ca cea de a 2-a expunere sa lase o urma puternica sunt mici, dar in zonele de umbra cea de a 2-a expunere o sa se vada mai tare. Daca ai un subiect care arde imaginea, lucrurile pot aparea efecte interesante.

Cred ca cel mai important lucru care l-am invatat din experienta cu multiexpunerea este ca un malaxor de idei naste de multe ori idei mai bune (sau mult mai proaste) si ca poti ajunge sa colaborezi cu tot felul de personaje cu care nu ai nimic in comun (fotografia poate fii o activitate comuna si nu ma refer la sesiunile de plimbari xerox prin oras).

Si cea mai importanta regula, incearca procedee noi, incearca sa le intelegi si sa le repeti, acestea o sa dea cele mai bune rezultate, si nu procedeele experimentate de mine. (si daca ies bine impartasiti experienta si cu restul, inclusiv cu mine)


Advertisements

About this entry